måndag 25 maj 2009

Hundrafyrtiosex.

Förlängt dagis inför studentexamen.

Att gå på gymnasium är idag som ett förlängt dagis, med schemaläggningar med många håltimmar som uppmuntrar eleverna till att ha ogiltig frånvaro.

Många av dem som går ut gymnasiet den 12 juni i år har inte visats för mycket i skolan under vårterminen. De flesta betygen sätts tidigt under våren och därefter är knappast någon elev intresserad av skolan.

Jag anser det vara helt fel att dels förlägga en (förvisso studie-) resa till Polen från den 4 till den 8 maj, dels förlägga en resa till Costa Brava från den 16 till den 25 maj gemensamt för "skolstaden".

Vore det inte bättre att de eleverna som har IG i något av ämnena får en möjlighet att läsa upp sig till åtminstone G innan den vita mössan erhålles. Inför nästa år: Lägg Spanienresan efter gymnasieavgången. Då kanske alla kan känna sig förtjänta av mössan! Då jag gick "Flickis" (nuvarande Olympiaskolan) lämnades resultatet först då de muntliga provet var avklarat - således samma dag som skolavslutningen ägde rum. Snacka om pirr i magen! den tidens examen kunde kallas studentexamen.De flesta föräldrar hoppas att våra barn inte får IG i något ämne -
ungdomarna är de facto myndiga och lämnar inte alltför mycket information till föräldrarna.

Mona Nilsson Denne, förälder Helsingborg

Jag blir sur men samtidigt kan jag inte låta bli att skratta. Bara för att hon kommer på att hennes son går ut med skit betyg betyder det väl ändå inte att vi inte ska få resa, eller ?! Hur är det nu med kollektivbestraffning. Sen att lägga Costa resan efter studenten är väl oehört dumt. För det första har skolan inget att göra med Costa resan så att beskylla skolan för detta är fel! Givetvis vill man åka tillsammans med alla man gått i skolan med innan man slutar skolan, på sommaren har man kanske dessutom andra planer och resan blir ett avslut på den tid som varit. Att sen alla ungdomar undanhåller information och att föräldrar hoppas på G är bara bullshit. Föräldrar som har ungdomar som bryr sig om skolan vet att ungdomarna själva inte blir nöjda om de bara presterar G. Samtidigt så är man faktiskt ganska så trött på skolan efter 12 år och speciellt på de 3 år man gått i gymnasiet. Visst har man varit där, vecka ut och vecka in, men jag kan hålla med om, att det lätt att skolka och det är väldigt lockande ibland. Dock får man ju fan va lite smart och ta lite eget ansvar, hur gammla är vi egentligen, tre? Om man nu ska skolka får man vara lite smart och skolka på ett sådant sätt att det inte påverkar betygen (haha). Föräldrar tror ofta gott om sina barn och givetvis berättar vi inte allt men är man så pass mogen att man klarar av eget ansvar (som tydligen inte vissa gör) då är det ju heller inget problem om man skulle vara borta någon lektion. Det var ju det är med att tänka smart, inte sant. Dessutom när lärarna efter halva terminen slappnar av och skiter i vilket hur ska vi elever då göra!? Ta över lektionerna och hitta på egna uppgifter. Mycket är upp till oss men det är lärarna som skapar förutsättningarna.

Visst finns det en del jag ångar att jag inte gjort under min gymnasietid som möjligtvis skulle gett bättre resultat i slutet, men jag har ändå kämpat och jag har varit där så jag var minst sagt värd Polenresan!

Puss & kram

1 kommentar: