fredag 29 maj 2009

Hundrafemtiotre.

IG inte hinder för vita mössor.
Svar till signatur "Från förälder i samma klass, Ramlösa" med rubriken "Att ta sitt ansvar", 25/5.

Du har säkert inte förstått andemeningen med min insändare. Det jag påpekar är värdet av dagens så kallade studentexamen jämfört med tidigare sådan; enkelt uttryckt alla oavsett IG eller ej kan gå ut med den vita mössan!

Tydligen är du lyckligt lottad eftersom du har full kontroll även under skoltiden på din ungdom. Dagens kravlösa skola inbjuder ungdomarna till ogiltlig frånvaro genom schemaläggning med många håltimmar. Jag och flera andra föräldrar med mig har talat med både elever och lärare som är negativa till de många håltimmarna.

Apropå föräldrar ansvaret är detta en självklarhet för de flesta föräldrar. Dessvärre är detta inte alltid tillräckligt. Ungdomarna lyssnar ej till föräldrarna, då det gäller betyg. Jag vet att det finns föräldrar som krävt att deras barn läser upp betyg från IG till G för att få tillåtelse att åka till Costa Brava. Det finns ungdomar som lånar pengar på ett eller annat sätt till resan och åker ändå. OBsavera att jag talar i generella ordalag, och ej om min son!

Tror du på allvar att ungdomarna föredrar att läsa upp betyg i stället för att åka med kompisarna till Costa Brava? Så vitt jag vet var det ytterst få elever som lämnade in ledighetsansökningar beträffande den 18-20 maj, och det är inte lärarnas ansvar att bedöma vilka elever som kan/får resa eller ej! Detta är ett föräldrar ansvar i samråd med ungdomarna. Dessutom finns ingen skolgong för de bivlande så kallade studenterna under Costa Brava-resan.

Mona Nilsson Denne, förälder Helsingborg

Alltså snälla lilla vännen, vad är det du egentligen vill ha sagt? Att din son har skit betyg vet vi redan (fast det ville du ju inte inte berätta även om du hänger ut honom allt vad du bara kan). Sen vill du kritisera skolstaden fast att du sen själv säger att det bara är mellan elev och förälder?! Varför ens dra in skolan från början? Du kritiserar också den bristande undervisningen i skolan under Costa veckan. Lärarna finns på skolan mestadels och har du någon uppgift kvar eller behöver hjälp på något sätt finns det hjälp att få dock så ligger ansvaret hos eleven!..

Jag är tom på ord.

"Du har säkert inte förstått andemeningen med min insändare." En enkel fråga bara, förstår du själv vad du menar ?!

Puss & kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar